Master Chief to protagonista serii "Halo", stworzonej przez producenta gier Bungie. Pojawił się w "Halo: Combat Evolved", "Halo 2", "Halo 3", "Halo 4", a także epizodycznie w "Halo: Reach". Twórcą oryginalnego designu postaci jest Artysta konceptualny Bungie Shi Kai Wang. Początkowo nie był on zadowolony ze swojego projektu, bowiem po tym, jak pierwsza wersja została przeniesiona do 3D, postać wyglądała zbyt skromnie. W związku z tym postanowiono zwiększyć gabaryty zbroi i zabarwić ją na zielono. Głosu podkłada mu amerykański DJ Steve Downes, który inspirował się bohaterami granymi przez Clinta Eastwooda.
Master Chief jest wysokim, bezosobowym, biochemicznie i cybernetycznie podrasowanym superżołnierzem z projektu SPARTAN, wychowanym i szkolonym od najmłodszych lat, by być szalenie efektywną bronią. Prawie nigdy nie widzimy go bez zbroi i hełmu. Powszechnie określa się go mianem jego rangi wojskowej, a nie nazwiskiem lub oznaczeniem seryjnym.
Master Chief to niemalże milczący protagonista – nie słyszymy go jak mówi w trakcie gry. Niewiele lepiej jest we wstawkach filmowych, gdzie postać wypowiada się dość oszczędnie. Producent określa go jako bohatera cichego i niewidzialnego w takim stopniu, że właściwie gracz może się poczuć, jakby sam był Master Chiefem. Można go też określić jako doskonałego profesjonalistę, który skupia się wyłącznie na wykonaniu swojej pracy i nie jest zainteresowany prowadzeniem bujnego życia towarzyskiego. Jego najbliższa relacja związana jest ze sztuczną inteligencją Cortana.. Została ona stworzona po to, aby doradzać bohaterowi, lecz w trakcie rozwoju historii stała się istotnym elementem pozwalającym na odsłanianie ludzkiej strony Master Chiefa.